De verhouding tussen prijs en waarde wordt steeds belangrijker. Hoeveel toegevoegde waarde kan een formule bieden, zonder zichzelf uit de markt te prijzen? Het vinden en vasthouden van de gewenste marktpositie is een ware balanceeract, mede door de hoge mate van prijstransparantie die we danken aan vergelijkingssites. Tel daarbij op dat prijs in de meeste sectoren nog altijd in de top 3 van keuzecriteria staat en het is duidelijk: de price value game is meer dan ooit bepalend voor retailsucces.
De winnaars zijn de merken die de prijs- en waardeperceptie continu in balans weten te houden. Dat geldt zowel voor discounters als premium merken! Er zijn talloze manieren om de prijs- en waardeperceptie te beïnvloeden. Steeds weer geldt: te veel aan de prijsknop draaien, heeft effect op de kwaliteitsperceptie, en te veel aan de waardeknop draaien heeft effect op de prijsperceptie. Hoe voorkom je dat klanten je te duur vinden óf gaan twijfelen aan je kwaliteit? Dat heeft veel met communicatie te maken. Als niemand weet dat Lidl de beste groente en fruit heeft of dat H&M zich inzet om in 2030 honderd procent duurzaam te zijn, wordt het doel gemist.
We bezoeken tijdens de retailtours retailers die hun ijzersterke marktpositie danken aan de manier waarop ze prijs en waarde in balans houden. Formules in elk prijssegment, die waarde toevoegen en er perfect in slagen hun klanten daarvoor te laten betalen.