De Belgische moderetailer JBC heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd waarbij duurzaamheid en familiebeleving hand in hand gaan. De winkel is niet toevallig in Leuven geopend; het is een stad die hoog inzet op circulaire economie, waar ook JBC aan wil bijdragen. Zo ziet de Belgische retailer het als zijn taak om klanten bewust te maken van de mogelijkheden van duurzamere mode en om duurzame mode voor klanten toegankelijk te maken.
Gerecyclede materialen
Wie de winkel binnenstapt zou denken dat de winkel gloednieuw is, maar het merendeel van het interieur bestaat uit gerecyclede materialen. Zo is het jeansluifel gemaakt van overstock van de JBC denimcollectie en het zitmeubilair is gemaakt van afval uit andere filialen. Net als bij andere JBC-winkels zamelt ook dit filiaal oude kleding in, zodat de items een tweede leven krijgen.
Spelenderwijs kennis opdoen
Kinderen worden in de winkel op sleeptouw genomen door Babs en Tiest – een knipoog naar oprichter Jean-Baptiste Claes – naar het ‘binnenbuitenspeelplein’: een interactieve kinderwereld waar ze samen met de kinderen een kleine duurzaamheidsquiz afnemen. Daarnaast leggen Babs en Tiest op interactieve schermen het begrip ‘duurzaamheid’. Ook kunnen kinderen al fietsend een recyclagemachine aandrijven, waarbij ze door Babs en Tiest worden aangemoedigd.
Duurzame mode
Voor de ouders is er de ‘toverspiegel’, die informatie geeft over de herkomst van een gerecycled item of een leuke animatie laat zien. Voor de ouders is de Studio Unique-corner ook een blikvanger; hier is het mogelijk om kledingstukken te personaliseren met een eigen print of borduursel. Met decoratieve strijkpatches probeert klanten JBC aan te sporen om kleding met gaten te herstellen, om ze zo langer mee te laten gaan.