Burberry heeft in miljoenenstad Shenzhen een nieuw winkelconcept geïntroduceerd: een ‘social retail store’. Het nieuwe winkelconcept combineert de fysieke en sociale wereld en koppelt deze met een digitale winkelervaring. Voor het nieuwe winkelconcept werkt het Britse modehuis samen met technologiebedrijf Tencent.
De winkel
De winkel is een plek waar ruimte is voor verkenning en die ontworpen is om klanten te inspireren en te entertainen. Bij binnenkomst in de winkel komen klanten een interactief raam tegen, wat geïnspireerd is op de gespiegelde landingsbaan van de catwalkshow ‘Memories’. Het raam weerspiegelt de vorm van de kijker en reageert op lichaamsbewegingen, wat klanten kunnen delen op social media.
Alle Burberry items zijn gelabeld met QR-codes die verbinding maken met digitale schermen, wat de winkelervaring nog verder verbetert. Daarnaast is er als aanvulling op de winkel het Thomas’s Café, een speciale ruimte waar de Burberry gemeenschap elkaar kan ontmoeten.
Het miniprogramma
Door een speciaal ontwikkeld WeChat-miniprogramma kunnen klanten afspraken plannen, pashokjes reserveren en een reservering doen voor een tafel in het Thomas’s Café. Binnen het miniprogramma kunnen klanten beloningen verdienen waarmee ze exclusieve inhoud en gepersonaliseerde ervaringen kunnen ontgrendelen. Elke klant krijgt een speels dierlijk personage dat evolueert naarmate ze in de winkel en sociaal bezig zijn, met nieuwe personages en outfits om te ontdekken.