Aldi heeft Aldi Corner Store gelanceerd, een format wat Aldi “de eerste in zijn soort, nieuw Aldi format” noemt. De supermarkt is geopend in Sydney en is gericht op klanten die snel boodschappen willen doen en dus niet zozeer op de klant die komt voor de wekelijkse boodschappen. Gemak en snelheid staan voorop in dit met kunst doordrenkte supermarktformat. Daarnaast test Aldi in het nieuwe format volop met elementen die extra waarde toevoegen voor de klant. Zo vind je er een koffiecorner, sinaasappelmachine en zelfscankassa’s.
Voordat je de supermarkt binnenloopt vallen al direct de kleurrijke muurschilderingen op naast de ingang. Deze op fruit gebaseerde karakters zijn door de Australische kunstenaar Joel Moore gemaakt. Hierdoor valt direct op dat je niet te maken hebt met een Aldi zoals je die gewend bent. Zodra je in de winkel staat, stuit je op nog meer kleurrijke muurschilderingen.
Huh, een discountsupermarkt?
Bij binnenkomst vind je een koffiekiosk. Hier staan barista’s die verse koffie voor je maken. Ook bevat de winkel ambachtelijke bakkerijproducten van Sonoma, een lokale keten. Je kunt zelfs verderop in de winkel verse sinaasappelsap persen. De winkel is voorzien van eenvoudige navigatie, zodat je precies weet waar je elk product kunt vinden. Vanwege de doorstroomlocatie met veel forensen zijn er veel to-go en kant en klare maaltijden beschikbaar. Zoals je gewend bent van Aldi vind je hier ook nog steeds huishoudartikelen en andere producten, waaronder campingartikelen en sportkleding. Maar alles wat in grote verpakkingen zit, kun je hier niet kopen vanwege de beperkte ruimte in de winkel. Zodra je richting de uitgang loopt kun je je boodschappen afrekenen via de zelfscankassa’s, die in slechts één andere Aldi winkel wereldwijd zijn te vinden.
Met dit nieuwe format is sprake van een stijlbreuk ten opzichte van andere Aldi supermarkten qua assortiment, design en services. Door gebruik te maken van deze elementen weet Aldi meer waarde toe te voegen voor jou als klant.